7 Aralık 2010 Salı

KIZIM DURAMIYORMUŞ -DÜRTÜSEL KONTROL NEYMİŞ?

                                                                              
Bayram'dan sonra okulda Melisa çok hareketliymiş. Arkadaşlarını şikayet edip duruyormuş. Aslında hareketli bir çocuk, ama bu dahada artmış. Bayramda uyku saatimizin düzeni bozulmuştu. Uykusuz kaldığı saatlerin acısını çıkarmayı çok iyi biliyor. Huysuz oluyor, söz dinlemiyor. Bize de evde iki haftadır bu şekilde  ve cinnetin eşiğinde dolaşıp duruyoruz. Öğretmenine uykusuzluğundan kaynaklandığı açıkladım. Ama bana başka şey anlatmaya çalışıyormuş. Başladığı işleri yarım bırakıyormuş, sağıyla soluyla ilgileniyormuş, kalkıp başka arkadaşına yardım ediyormuş. Herşeye atlıyormuş. Atlama atakları varmış.

Biz bir süre babasıyla aramızda diyaloglar yarattık. İş yerinde başımıza gelen olayları anlatıyoruz. Şöylesi doğru, böylesi yanlış gibi." Melisa sen ne düşünüyorsun bu konuda?""Bu konuyu kapatalım ....yada bu konuda konuşmak istemiyorum" diyor. Okul pedagog'undan randevu aldık. Öğretmenine de rica ettim. Sınıf içinde yaşadıklarını pedagogla paylaşlamısını. Bu arada, biz dayanamadık, görüşmeden önce, babasıyla aramızda toplantı yaptık :) Melisa'yla konusalım bakalım nedir derdi. Sınıfta öğretmenini üzmesi bizi gerçekten üzdü. Söz dinlemeyen bir çocuk olmasına tahammülümüz yok. 

Başladığı işleri yarım bırakmasının sebebi, arkadaşlarının önce bitirmesiymiş.  Aslında direktiflere uyamıyor diyorlar. Öğretmeni soru sorduğunda, ya da birşeye başlanacağı zaman , hep ben bilirim, diyip sorunun cevabını söyleyiveriyormuş. Cevaplar boş değil, hepsi doğru cevap. Ama öğretmeni hep şu kelimeleri fazlaca kullanmaya başlamış. " Melisa sıra senin değil, Hayır Melisa, Beklemen lazım Melisa..." gibi.

Pedagog " Başarıya odaklamışsınız, koşullu sevgimi yarattınız acaba ???" ne yaratmışız, ne yapmışız biz diye o an afalladık. Düşündüğünü anında yapma eğilimi varmış, kendini durduramıyormuş.En başarılı kendisiymiş gibi davranıyormuş. Hatta okul öncesi testleri yapılırken geçen sene, Melisa Pedagog'a dönüp " Bu testleri arkadaşlarım geçti mi, doğru yapabildiler mi " diye bir soru sormuş.

Ama evde bu şekilde değil.??? ya da biz bu şekilde birşey hissetmedik. Ama sınıf ortamında hep ben bilirim, ben biliyorum, ben yapayım şeklinde hareket ediyormuş.  Hayır dendiğinde oturuyor, sonra unutup tekrar kalkıyormuş. Tutamıyormuş kızım kendini, ya çok akıllı çocukların ağzından cevap gelene kadar söyleyimde bitsin gitsin diyor, ya da duramıyor. Bekleyemiyor. Bu bir dürtüsel kontrol bozukluğu olabilirmiş ya da kalıtsal olabilirmiş???
Akademik ortamda testlerle tanı konulmasını istedi okulun Pedagog'u. Çok üzüldüm, afalladım, dağıldım, sonra toparlamaya çalıştım kendimi, yine afalladım, yine toparlandım, biraz dağınığım...
Öğretmenini aradım aynı akşam.

" Bu çocuk akıllı bir çocuk, burnunu da karıştırıyor ama, yapılmaması gerektiğini ben ve babası ve siz aynı anda söyleyince, yanlışı doğruyu öğreniyor ve kendine engel olmaya çalışıyor. Şimdi biz , sağına soluna bakmadan, ilk önce verilen işi yapmasını gerektiğini söyleyeceğiz, sınıfta bir faaliyet esnasında yerinden kalkmamasını, öğretmeni kime sorarsa onun cevap vermesi gerektiğini,  eğer bunları öğrenemiyorsa ya da yine kendine engel olamıyorsa, ve ilerleme yoksa, o zaman farklı düşünelim" dedim. Tabi onlarda, ana sınıfı olduğu için , acaba bir sıkıntı var mı diye hemen paylaşmak istemişler. Bu yaşta bu hareketlerin incelenmesi gerektiğini, aslında geçen senede bu şekildeymiş, ama paylaşma gereği duymamışlar yaşı küçük olduğu için. Belki de birşeyler var bilemiyorum... Biz bir iki uzman bulduk. Bir iki haftaya kadar, üzerinde biraz uğraşıp denedikten sonra , yeni gözlemlerimizle birlikte gitmeyi düşünüyoruz. Sakin olmaya çalışıyorum....

3 yorum:

sine'mden dedi ki...

Lütfen üzmeyin kendinizi, minik bir çocuk o, herşey olabilir. Dağıtmayın kendinizi, sonra onu kim toplar? herşey iyi olsun...

deepblueeagle dedi ki...

geçer bence.
ama evet sanırım büyükler bazen yanlış rol model olabiliyorlardır.
çok şey bekleyebiliyorlar.
aslında, çocuğu kendi yolunda desteklemek gerekiyor, gibi.

özlemköse dedi ki...

Zeynep Hanım, bu yaşlardaki çocuklar en çok yaşıtlarından ve çevresindeki bireylerden -anne-baba ve yakın aile çevresi- öğrenmeye meyilli olurlar, bunu siz ..na mı yaptınız acaba diye neden tayin etmek gerçekten karmaşık ve size pek yarar sağlamaz.Dürtüsellik her zaman klinik boyutta olmayabilir ve sadece uygun bir eğitim ve anne-baba bilinçlendirilmesiyle önüne geçilebilir bir durumdur.SOS Ana babalara Yardım adlı bir kitap var bu tür olumsuz davranış türlerini düzeltmeye yönelik kullandığımız.O kitabı edinmeniz ve uygulamaları yapmanız size yardımcı olacaktır. Sorun devam ederse çocuk psikiyatristine başvurabilirsiniz.Sevgiler