İSTANBUL'U ANLATANLAR

Orhan Pamuk'tan vazgeçemiyorum. Yavaş yavaş okuyorum. Keyfini son derece çıkara çıkara. Altını çize çize ve not ala ala. Şimdi o notların birini buraya almak istedim. Ben bilmiyordum. Okudukça öğreniyoruz. Ahmet Rasim, Namık Kemal , Basiretsiz Ali Efendi  hiç okumamıştım. Okursam ne kadar severmişim...
Orhan Pamuk'un " Ahmet Rasim ve Diğer Şehir Mektupçuları " adlı yazısından bir alıntı yapmak istiyorum....

Okurken güzel bir İstanbul şarkısı için bir tık


..Ahmet Rasim'in sesini ve edasını belirleyen asıl şey yazıyla geçinen bir gazeteci , bir köşe yazarı.....
Siyasetin yasakları ve darlığı yüzünden konu bulamıyorsan belediye sorunlarını ve şehir hayatını konu edin, çünkü her zaman okunur. Böylece Ahmet Rasim sarhoş çeşitlerinden kenar mahallelerde ki sokak satıcılarına, bakkalarından hokkabazlarına, müzisyenlerinden dilencilerine, Boğaz semtlerinin güzelliğinden meyhanelerine, günlük haberlerinden piyasalara, eğlence yerleri, çayırları ve parkalarından çarşı pazarlarına, mevsimlerinin tek tek güzelliğinden kalabaklarına, kartopu ve kızak eğlencelerinden basın tarihine , dedikodularından lokantalarının yemek listelerine, İstanbul'un herşeyi hakkında yarım yüzyıl boyunca durmadan yazdı....Genç yazarlara her zaman öğüdü, şehirde gezinirken yanlarında " daima bir not defteri" bulundurmalıydı..  BANA GÖRE bir de fotoğraf makinası...


Bu notları , 1895-1903 arasında gazetelere hızla yazdığı yazılarının en güzellerini, Ahmet Rasim Şehir Mektupları adı altında kitaplaştırdı. 

Ben bu kitabı çok merak ettim. Bakalım bulabilecek miyim.


...Namık Kemal , 1867'de Tasvir-i Efkar gazetesine Ramazan mektupları yazmış ve Osmanlı okuruna mektubun yalnız devlet adamlarıyla sevgililerin sır paylaşmak ve birbirlerini tehdit etmek için kullandıkları bir biçim olmayabileceğini, yayımlanan " mektuplar " aracılığıyla bütün bir şehre de bir sevgiliye, bir yakına seslenir gibi seslenilebileceğini göstermişti. ...

...Ahmet Rasim'in günlük yazılarında insan İstanbul'un bütün seslerini duyarken, Basiretçi Ali Efendi 'nin mektuplarını okuyanlar, 1870'lerin İstanbul sokaklarında geçen siyah-beyaz bir sessiz filmi seyrediyormuş duygusuna kapılır.

Ben Orhan Pamuk'un İstanbul Hatırala ve Şehir kitabının , hem Orhan Pamuk'un hem de İstanbul'u İstanbul yapanlarla tanımak açısından, okunması gereken çok güzel bir kaynak kitap olarak tanımlıyorum.

Yorumlar

lale dedi ki…
Orhan Pamuk'un bu kitabını okumadım.İstanbul'a emek verenlerden biri de Orhan Pamuk diye düşünüyorum zaten.
Resimler nasıl hoşuma gitti anlatamam... Bizim bilmediğimiz, dinlediğimiz İstanbul O...

Sevgimle
esra yerebakan dedi ki…
merhaba:)resimler muthiş , bayılırım eski fotoğraflara şimdi toprak olmuştur hepsi :( ve o onda o resime poz verirken tıpkı bizim gibiydiler yarın yapacak işleri vardı yıllar sonrası için hayelleri dükkanlara baktım tabelalara para kazanmaktı onların da derdı eve ekmek götürmek ama bitti... böyle bakınca hafifliyor insan çok önemli sandıklarımız ne kadar önemsiz aslında anı yaşayıp tadına varmak en güzeli...bu duyguyu yeniden hatırlattınız teşekkürler...
Buket dedi ki…
okumadığımız ne çok değerli yazar var değil mi? bende durmadan not alıyorum, kitap listesi çıkarıyorum..dört gözle bursa fuarını bekliyorum, kitap almak için..
Ne doyurucu bir kitap, değil mi Zeynepcim? Sen de ne güzel detaylar yakalamış ve paylaşmışsın.
İstanbul, keşfettikçe çoğalan...
deeptone dedi ki…
ne güzel bi yazı olmuş.
istanbul üzerine 1800lerde yazılmış çok iyi kitaplar var. yabancıların yazdığı.

pamukun son kitabını oku bak. yazmak üzerine.
:)
Aslı dedi ki…
Yazarın bu kitabını bende okumadım, ustalıklı ve duyarlı bir anlatımı vardır, çok severim Orhan Pamuk kitaplarını.
Saadet dedi ki…
eski istanbul ne kadar merak edilir değil mi.. yazılarda fotoğraflada aranır hep
Tuna dedi ki…
Benim Orhan Pamuk ile tanışma kitabımdır.Çok severek okumuştum.Eski fotoğraflar çok etkileyici gerçekten.Hayat ne kadar farklıymış.O zamanlar şimdiyi kehanette bulunan olsa,güler geçerlerdi herhalde.15 milyon mu?O ne ola ki?Kaça tekabül eder?:)))
Tunacım, ben daha bitiremedim ya , sizin okuduğunuz yerlere gelemedim, ona yanarım. Bitmesin diye çabam :)

Saadet Merhaba.. Eski İstanbul'a hep bir özlem var. Annemde çok dinlerim bende, babamda şarkılarda yaşattırır dinleterek.

Aslıcım, çok seversin eminim...
Deeptone ; okumazmıyım o kitabı, ve bir de babamın bavulunu okudum. o da aynı tatta....

Natalicimi öyle detaylar var ki, yaz yaz bitmez aslında ...

Buketcim, hayat cok kısa, okunacak kitaplar çok fazla... umarım tüm isteklerimizi okuyacak kadar zamanımız olur.

Merhaba Esra, sende ne güzel dile getirmişsin bu duyguları , o resimlere baktıkça çoğalan duygular...

Lalecim, özenle seçtim o fotoğrafları senin için ;)

Popüler Yayınlar