8 Ağustos 2012 Çarşamba

GOYA'NIN ALAYCILIĞI

Goya sergisine geçen ay gitmiştim. Sergiyi izlemeye en üst kattan başladım. Zırvalar gravürlerinin olduğu yerden. Goya , yaşadığı dönemde, engizisyon mahkemelerinin uygulandığı, korkunç haksızlıkların yaşandığı dönemde, bence hafif hayatı, alaya almış , ecişler bücüşler, cinler, şeytanlar resmetmeye başlamış. Mantıktan uzak çizimler .


 Krallığın ressamı olarak görev yapıyor. Ama yaptığı portrelere, kralların kraliçelerin kişiliğini de yansıtıyor, biraz alaycı. Resimler bana, insanlarken gülerken hayvana dönüşecek gibi geliyor. 

Ama ben bu boyutta resimler beklemiyordum. Onu ifade eden resimleri bir arada görünce, daha net tanıdım. Bana göre değil Goya. Resme ilk başladığımda onun gravürlerinden kopya yaptığımı hatırlıyorum. Uzanan kadın resmiydi.

Ama , özellikle zırvalar serisini önceden görseydim, herhalde çok önyargılı olurdum. Beni rahatsız edici resimler. Gravürler biraz sürrealist , ama o dönemde sürrealist resimler yok. Sonrası için bir ışık tutmuş olabilir.





 Birçok resminde yüzler net değil, çirkin...




Bu sergiye gitmeden önce de Goya'nın filmini izlemiştim. Goya'nın hayaletleri. Film çok iyiydi. Ama gelin görün ki, karanlıktı, iç bunaltıcı, o dönemi çok az detayla çok iyi anlatmış. Mesajı alıyorsunuz. Oradan aldığım mesajla, bu sergiyi birleştirince herşey netleşiyor.

6 yorum:

BAYKUŞ GÖZÜYLE... dedi ki...

Ne kadar açıklayıcı bir anlatım yapmışsın , duygularını da katarak:)
Sevdim...
Goya filmini ben de beğenmiştim.

Zeynep Özmen Ünlü dedi ki...

beğenmediklerimizde çok etkileyebiliyor Natalicim, çirkinlikle zihnime kazındı. ama film o dönemi açıkladığı için, herşey daha netleşti..

Syhn dedi ki...

filmi izleyin sergi eksik kalsın diyorsun yani ;)

crazywomanrosemary dedi ki...

Ben de senin gibi en üst kattan başladım incelemeye...tarihe tanıklık etmiş zamanın resmini çekmiş zıvalarıyla..:)ama yağlı boya çalışmaları daha güzeldi o katta içim açıldı renk geçişleri ve ışığı yakalaması çok başarılıydı..:))

ama bu filmi bulup hemen izlemeliyim:))

Aslı dedi ki...

Sürrealist ressamların yaşamla ve insanlarla bir alaycılığı var sanırım. Goya'nın filmini izlemiştim sayende sergiyi de görmüş oldum..

Zeynep Özmen Ünlü dedi ki...

Aslıcım merhaba, Goya, kendine çok güvenir bir şekilde kraliyetle bile dalga geçmiş, filmini izleyip resimlerle konuyu birleştirince, daha iyi anlaşılıyor.

crazywoman, aynı duyguları yaşamışız, alt katta ki osmanlı resimleriyle biraz içim şenlenmişti.

Syhn, önce film , sonra resimler desek daha doğru olabilir. SErgide çok fazla gravür vardı. Konular iç karartıcı olduğu için, koşa koşa gitmek, hayal kırıklığı olabilir.